Website Bert Meijerink

Een onderneming kan in basis drie 'typen' concurrentievoordeel voor ogen hebben: product leadership, customer intimacy en operational efficiency. Wil het bedrijf vooroplopen in productinnovatie gelden andere variabelen dan voor excelleren in operational efficiency. Enkele sub-indicatoren voor elk van de typen concurrentievoordeel zijn:

  • Product leadership: duur van R&D-processen, time-to-market, marktpenetratie, input klantpanels, SCM coördinatie co-producties.
  • Customer intimacy: klanttevredenheid, loyaliteit, up-selling, masscustomization.
  • Operational efficiency: built-to-order (BTO) cycles, forecasting, de total cost of ownership (TCO) van de procesgang zoals bij straight-trough processing.

De koers bepalen is sturen op concurrentievoordeel, op de unieke waarde die een onderneming kan creëren voor klanten. Deze 'waarde' vergt focus op competenties die het concurrentievoordeel mogelijk maken. Succesvolle ondernemingen weten op welk type concurrentievoordeel de pijlen worden gericht en kunnen hun core processen definiëren die het voordeel opleveren.